ΝΕΟΤΕΡΑ
latest

728x90

468x60

Παρασκευή 12 Φεβρουαρίου 2016

Καμπάνα σε Βολιώτη πρατηριούχο γιατί ξεπούλησε επικίνδυνο πετρέλαιο κίνησης



Πετρέλαιο κίνησης με χαμηλό σημείο ανάφλεξης, το οποίο θα μπορούσε να προκαλέσει έκρηξη, διάθεσε σε καταναλωτές πρατηριούχος στο Βόλο, με την παράβαση να βεβαιώνεται σε δειγματοληπτικό έλεγχο από τη Διεύθυνση Ανάπτυξης της Περιφερειακής Ενότητας Μαγνησίας και να του επιβάλλεται πρόστιμο 10.000 ευρώ.

Τα αποτελέσματα δείγματος της Χημικής Υπηρεσίας Μακεδονίας – Θράκης/Υποδιεύθυνση Θεσσαλονίκης του Γενικού Χημείου του Κράτους, όπου εστάλησαν τα δείγματα πετρελαίου κίνησης από τις δεξαμενές του πρατηρίου καυσίμων, άφησαν άφωνους τους υπαλλήλους που διενήργησαν τον έλεγχο, καθώς δεν πίστευαν ότι μπορεί κάποιος ασυνείδητος να δημιουργήσει συνθήκες κρυφού κινδύνου σε κάθε όχημα που χρησιμοποιούσε το συγκεκριμένο καύσιμο.

Ειδικότερα, από τη Διεύθυνση Ανάπτυξης επιβλήθηκε στις 5-2-2016 σε εταιρία που εδρεύει στο Βόλο, διοικητικό πρόστιμο δέκα χιλιάδων ευρώ, επειδή μετά από δειγματοληψία του προϊόντος «BIODIESEL ΚΙΝΗΣΗΣ», που διενεργήθηκε στις 2-9-2015 στο πρατήριο υγρών καυσίμων της εταιρείας, διαπιστώθηκε ότι πρόκειται για πετρέλαιο κίνησης ΜΗ ΚΑΝΟΝΙΚΟ, λόγω απόκλισης του καυσίμου από τις επίσημες προδιαγραφές του Κράτους ως προς το σημείο ανάφλεξης (χαμηλό σημείο ανάφλεξης). Οπως εξηγεί υπηρεσιακός παράγοντας, «το σημείο ανάφλεξης καυσίμου της συγκεκριμένης κατηγορίας (πετρέλαιο κίνησης) προσδιορίζεται κατ’ ελάχιστο σε 55°C.

Δηλαδή για να προκύψει ανάφλεξη στο συγκεκριμένο καύσιμο, απαιτείται να προθερμανθεί και να φτάσει τους 55°C πριν αναφλεγεί. Το σημείο ανάφλεξης αποτελεί μία προδιαγραφή ασφαλείας για τις συνθήκες αποθήκευσης και μεταφοράς, και αποτελεί την πρώτη ένδειξη μόλυνσης με ελαφρύτερα συστατικά. Τα αποτελέσματα του Χημείου για τα συγκεκριμένα δείγματα έδειξαν ότι το πετρέλαιο που διέθεσε το συγκεκριμένο πρατήριο, είχε σημείο ανάφλεξης περίπου στους 20°C».

«To πετρέλαιο», επισημαίνει ο υπηρεσιακός παράγοντας, «κάτω από φυσιολογικές συνθήκες θερμοκρασίας δεν μπορεί να αναφλεγεί. Για να αναφλέγει πρέπει να υπάρχουν συγχρόνως τα εξής τρία πράγματα: Οξυγόνο (που υπάρχει πάντα στην ατμόσφαιρα), σπινθήρας και καύσιμο. Το καύσιμο είναι το πετρέλαιο, αλλά θα πρέπει να έχει φτάσει, μέσω μιας πηγής προθέρμανσης, τουλάχιστον σε θερμοκρασία 55 °C ή και υψηλότερη ανάλογα με την ποιότητα του πετρελαίου. Αυτή η θερμοκρασία λέγεται σημείο ανάφλεξης (flash point). Ετσι λοιπόν φυσιολογικά δεν μπορεί να αναφλεγεί, διότι η θερμοκρασία αυτή δεν απαντάται σε φυσιολογικές συνθήκες».

Ο ίδιος εξηγεί: «Για παράδειγμα, όλοι ξέρουμε ότι όταν προσπαθούμε να ανάψουμε μια σόμπα πετρελαίου, όταν πρωταρχίσει να ρέει το πετρέλαιο θέρμανσης, αποτυγχάνουμε διότι δεν έχει την θερμοκρασία των 52°C. Μετά από μερικές προσπάθειες το επιτυγχάνουμε διότι από τις προηγούμενες προσπάθειες προθερμάνθηκε το πετρέλαιο και έφτασε τους 52°C. Eνας εύκολος τρόπος είναι να βάλουμε ένα σβώλο βαμβάκι με λίγο οινόπνευμα, που το ανάβουμε πριν το βάλουμε στον καυστήρα της σόμπας. Ετσι επιτυγχάνουμε δυο πράγματα συγχρόνως: πρώτο, διατηρούμε την πηγή φλόγας και δεύτερο, προθερμαίνουμε το πετρέλαιο ώστε να φτάσει τους 52° C.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση με ουσία, η οποία δεν προσδιορίστηκε από την ανάλυση του Χημείου, άλλαξε μια παράμετρο ασφαλείας του καυσίμου χωρίς να το γνωρίζουν οι αγοραστές. Φανταστείτε κάποιον φορτηγατζή, με το τσιγάρο στο χέρι από συνήθεια, να γεμίζει με το συγκεκριμένο καύσιμο το φορτηγό του, νομίζοντας ότι το σημείο ανάφλεξης είναι πάνω από 55°C. Νοιώθει ασφαλής καθώς το πετρέλαιο, δεν αναφλέγεται. Από το συγκεκριμένο πρατήριο παρέλαβε όμως μη κανονικό καύσιμο με σημείο ανάφλεξης 19 – 20 βαθμούς Κελσίου. Αν γνώριζε ότι το σημείο ανάφλεξης άλλαξε, ότι το καύσιμο που χρησιμοποιεί έχει άλλες παραμέτρους ασφαλείας με ανάμειξη πιο εύφλεκτης ουσίας, σίγουρα θα συμπεριφερόταν ανάλογα. Οι προσμίξεις πετρελαίου με πιο εύφλεκτες ουσίες, δημιουργούν διαφορετικές συμπεριφορές στο μίγμα καυσίμου».

Για να εξακριβωθεί αν ο συγκεκριμένος πρατηριούχος ενήργησε μόνος του στη δεξαμενή καυσίμων του, τροποποιώντας παράνομα έναν δείκτη ασφαλείας, οι ελεγκτές έλαβαν και το δείγμα που είχε λάβει (υποχρεωτικά πριν την εκφόρτωση), ο οδηγός του βυτιοφόρου και προέκυψε σημείο ανάφλεξης 48°C, επίσης Μη Κανονικό καύσιμο δηλαδή αλλά όχι τόσο επικίνδυνο όσο αυτό της δεξαμενής. Από την υπηρεσία θα επιβληθεί πρόστιμο και για την παράβαση που εντοπίστηκε στο βυτιοφόρο.

Αξίζει να τονιστεί ότι αν το Χημείο εντόπιζε την ουσία πρόσμιξης, τότε το πρόστιμο θα επιβαλλόταν για νοθεία καυσίμου και όχι για Μη κανονικό καύσιμο, όπως στην προκειμένη περίπτωση με το πρόστιμο στην περίπτωση της νοθείας να είναι πολύ υψηλότερο από τις 10.000 ευρώ που επιβλήθηκε στον συγκεκριμένο πρατηριούχο.






Πηγή: Εφημερίδα Ταχυδρόμος

« Προηγουμενο
Επομενο »

Δεν υπάρχουν σχόλια